dissabte, 9 de febrer del 2008

Responem i fem memòria....

A continuació veurem un seguit de preguntes que he respòs fent memòria i revisant antics apunts sobre la investigació, aquí tenim el resultat:

Qué és el mètode d’ investigació?

Es pot definir partint de tres punts:
a) Sentit ampli: forma de plantejar problemes i referit al procés general de la recerca. Té la funció de:
- Descriure un problema
- Tenir precisió del concepte emprat
- Revisar la bibliografia
- Hipòtesis
- Contrastar les hipòtesis
- Interpretar els resultats
b) Forma de tractar i resoldre els problemes. S’ha de veure els tipus d’objectes i teories. Poden ser:
- Històric
- Fenomenològic
- Comparatiu
c) Pla operatiu: sinònim de tècniques: instruments empírics i conceptuals utilitzats en el procés d’investigació.


I la metodologia?


Estudi dels mètodes i les parts o procediments d’aquests.
És un procés d’investigació que segueix a la propedèutica i permet sistematitzar els mètodes i les tècniques necessàries per arribar a terme.
Els mètodes són vies que faciliten el descobriment de coneixements segurs per solucionar els problemes que la vida ens planteja.


I les tècniques d’ investigació?

- Les entenem com els procediments, particulars i específics, o les formes concretes d’actuació operativa, que emprem per dur a terme les diferents fases del mètode científic.

- també són els instruments, les estratègies i les anàlisis emprades pels investigadors per a la recollida i l’anàlisi de la informació.

- A més, obtenir informació és reduir de manera sistemàtica i intencionada la realitat social a un sistema de representació que ens resulti més fàcil de tractar i d’analitzar.


Fases del mètode científic

El mètode científic diríem que consisteix en formular preguntes sobre la realitat del món social, sobre la base de les observacions de la realitat i les teories ja existents, i anticipar solucions als problemes i a contrastar-les amb la mateixa realitat, mitjançant l’observació dels fets, la seva posterior classificació i l’anàlisi.

Les seves fases consten d’observar un fenomen que es pot explicar amb els coneixements disponibles. Formulació del problema amb precisió.
Es proposen hipòtesis ben definides, fonamentades i contrastades. S’observen les dades i s’analitzen i classifiquen els fets. Per últim, s’ha d’estimar la validesa dels resultats.
D’una forma més esquemàtica, les fases les definiríem:
1. Pregunta inicial
2. Exploració
3. Problemàtica
4. Estructuració del model d’anàlisi
5. Observació
6. Anàlisi de la informació
7. Conclusions

Enumera quatre característiques de la metodologia quantitativa

Quatre característiques entre d’altres, podrien ser les següents:
- La investigació es fa des d’una perspectiva exterior.
- Es planteja una realitat explicativa, estàtica, unitària.
- Visió objectiva
- S’utilitza el mètode hipotètico-deductiu, és una metodologia deductiva

Enumera quatre característiques de la metodologia qualitativa

Quatre característiques entre d’altres, podrien ser les següents:
- Es difícil poder observa els resultats de forma entenedora sinó ha hagut un anàlisi de dades previ.
- S’expressen en formes de paraules o imatges.
- Es recull amplia i diversa informació descriptiva.
- Requereixen una mínima instrumentació

Instruments par la recollida de dades qualitatives

- Entrevista en profunditat, ja sigui lliure o semiestructurada, i focalitzada.
- Històries de vides
- Observació participant
- Discussió en grup
- Tècnica Delphi
- Anàlisi de contingut
- Biografíes
- Investigació – acció
- Investigació documental

Instruments per la recollida de dades quantitatives

- Enquesta
- Experimentació
- Fonts de dades estadístiques
- Qüestionari d’escales d’atituds i opinió
- Sociometria
- Anàlisi de xarxes
- Tècniques projoctives


Consultes fetes a:
- www.wikipedia.com
- Assignatures de cursos anteriors. (Bases metodològiques de la investigació educativa i tècniques de recollida i anàlisi de dades en investigació educativa)